موبایل
آدرس مطب

دندانپزشکی زیبایی و طراحی لبخند


دندانپزشکی زیبایی شامل دسته وسیعی از درمان های دندان پزشکی است که به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر جهت زیباتر شدن دندان ها و لبخند استفاده می شوند.در دندان پزشکی زیبایی مشکلات مربوط به هر یک از دندان ها به تنهایی قابل برطرف کردن می باشد و همچنین می توان ظاهری طبیعی تر و جذاب تردر چند دندان مجاور هم ایجاد کرد. آن دسته از درمانهای دندان پزشکی زیبایی که روی چند دندان قدامی مجاور هم به منظور تغییر کلی ظاهر لبخند و بهینه سازی آن انجام می شوند تحت عنوان  Smile Desing یا طراحی لبخند نامیده می شود.
 
اولین قدم در طراحی لبخند مشاوره با یک دندانپزشک متخصص زیبایی است. وی با جمع آوری اطلاعات تشخیصی طی یک سری معاینات تخصصی و آگاهی از انتظارات و ایده های شما یک سری طرح درمان ها را پیشنهاد خواهد کرد. سپس این طرح درمان ها پس از در میان گذاشتن با شما، فرمول بندی و زمانبندی می شوند که در صورت اجرای صحیح و کامل باعث حصول ایده آل ها و زیبایی مدنظر شما خواهد شد.
 
 
در فرایند آنالیز و طراحی لبخند شما، هارمونی بین اجزای مختلف صورت، رنگ پوست، رنگ مو، بافت لثه و لب ها و همچنین رنگ، عرض، طول، شکل و میزان نمایان شدن دندانها یتان حین لبخند مورد آنالیز دقیق قرار می گیرد.
 
 
دندانپزشکی زیبایی به راحتی می تواند بسیاری از مشکلات دندانی از جمله موارد زیر را برطرف نماید:
  • لبخند های ناخوشایند و نازیبا که با زیبایی صورت هارمونی ندارند؛
  • لبخند لثه ای (دیده شدن لثه حین لبخند)؛
  • فضاهای خالی بین دندان ها ؛
  • دندان های تغییر رنگ یافته ؛
  • دندان های ترک خورده یا شکسته ؛
  • دندان های بدشکل، کوتاه یا کوچک ؛
  • عدم ردیف بودن دندان ها ؛
  • پرکردگی های معیوب و یا غیرهمرنگ قبلی.
در دندان پزشکی زیبایی از کدام روش های درمانی استفاده می شود؟
دندان پزشکی زیبایی شامل دسته وسیعی از درمان های دندان پزشکی می باشد که برخی از آنها عبارتند از: 
1- سفید کردن دندانها :
سفید کردن دندان ها یکی از ساده ترین و همچنین ارزانترین انتخاب های درمانی است که در دندانپزشکی زیبایی و طراحی لبخند ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد. سفید کردن دندان ها سفیدی طبیعی مینای دندان را بازگردانده و باعث می شود لبخند شما جوان تر و جذاب تر دیده شود.
 
 
2- پرکردگی های همرنگ دندان یا پرکردگی های سفید:
پرکردگی های همرنگ دندان یا همان رزین کامپوزیت ها جهت ترمیم ساختار دندان تخریب شده در اثر پوسیدگی، شکستگی و یا سایر آسیب ها استفاده می شوند و بعنوان جایگزین ترمیم های نقره قدیمی است. این درمان در یک جلسه قابل انجام است. 
درصورتی که این ترمیم ها دچار لب پریدگی و یا تغییر رنگ شوند در صورت عدم وجود پوسیدگی های راجعه ، قابل ترمیم مجدد هستند. از این ترمیم ها همچنین می توان جهت اصلاح تغییر رنگ، اندازه و شکل دندان ها در بازسازی و طراحی لبخند بهره جست.
   
3- لمینیت ها:
لمینیت پوسته نازکی از سرامیک های خاص است که به منظور بهبود شکل، اندازه و یا رنگ دندان به سطح بیرونی دندان های قدامی چسبانده می شود. لمینیت ها با توجه به این که قادر به ایجاد تغییرات عمده در ظاهر دندان ها و لبخند هستند اکثراً در درمان های وسیع مربوط به بازسازی و طراحی لبخند مورد استفاده قرار می گیرند.
از لمینیت ها می توان جهت بستن فاصله بین دندان های قدامی، اصلاح دندان های ترک خورده، شکسته، نامنظم و یا دندان های دچار تغییر رنگ های داخلی و خارجی و همچنین دندان های کوتاه، میخی شکل و یا بدشکل استفاده کرد.برای درمان دندان ها با لمینیت ، ابتدا سطح دندان های قدامی کمی تراش می خورد ، سپس قالبگیری شده و پس از آن پوسته های سرامیکی که توسط لابراتوار ساخته شده روی دندان ها چسبانده می شود. در این تکنیک امکان تغییر رنگ یا تغییر شکل دندان پس از اتمام درمان وجو ندارد.   
 
 4- Snap-on-Smile :
یک روش زیبا و مقرون به صرفه که به راحتی به شما لبخند زیبا را هدیه می کند. شبیه NIGHT GUARD روی کل دندان ها قرار می گیرد، متحرک و برگشت پذیر بوده و برای دندان های بالا و پایین قابل استفاده می باشد. زیبایی دندان ها با این روش بدون هیچ دست کاری روی دندان ها (تراش و تزریق) است و مشکلی برای صحبت کردن یا خوردن و آشامیدن ایجاد نمی کند. این درمان یک درمان موقتی است و نمی توان در دراز مدت به صورت دایمی از آن استفاده نمود.
 
5- اناملوپلاستی:
در دندانپزشکی زیبایی می توان از اناملوپلاستی و به زبان ساده تر شکل دادن دوباره مینای دندان جهت اصلاح سریع دندانهای نامنظم و ایجاد ظاهری یکنواخت تر و زیباتر استفاده کرد. در این روش مقادیر اندک مینا از برخی نواحی و سطوح دندان طبق تشخیص دندانپزشک متخصص برداشته می شود تا شکل و ظاهر دندانها از طریق حذف زوایای تیز، لب پریدگی ها در حداقل زمان ممکن بهبود یابد از این روش اغلب در ترکیب با سایر روشهای درمانی ذکر شده از قبیل ترمیم ها و پرکردگی های همرنگ دندان و یا لمینیت ها انجام می شود. 
6- شکل دهی دوباره لثه و یا پیوند لثه:
گاهی اعمال جراحی مرتبط با شکل دهی دوباره لثه و یا پیوند لثه بسته به تشخیص دندانپزشک در اعمال مربوط به طراحی و بازسازی لبخند تجویز و کمک شایانی به بهبود کلی ظاهر لبخند می نماید . بخصوص در مواردی که لبخند لثه ای وجود داشته باشد و حین لبخند بیمار ، مقداری از لثه بالای دندان های قدامی فک بالا دیده شوند .
در شکل دهی دوباره لثه ، مقداری از لثه ای که سطح جلویی دندان ها را می پوشاند برداشته می شود. بافت اضافی لثه می تواند باعث کوتاه تر دیده شدن دندان ها شود در حالیکه اندازه واقعی دندان ها مناسب است.
برعکس ، در برخی موارد نیز پوشاندن قسمت هایی از سطح ریشه دندانها که به دلایل مختلف ازجمله تحلیل لثه نمایان شده اند و باعث طویل تر دیده شدن یک یا چند دندان و ظاهر نازیبای لبخند می شوند ، از طریق پیوند لثه کمک شایانی به بهبود ظاهر لبخند می کند. این اعمال بسیار پیچیده بوده و باید تحت نظر یک دندان پزشک متخصص زیبایی انجام شود.
 
 
7- اینله ها و آنله های سرامیکی:
در مواردی که قسمت اعظم ساختارهای دندانی از بین رفته باشد و طرح درمانی که استحکام ، دوام و زیبایی بیشتری نسبت به پرکردگی های آمالگام و یا پرکردگی های همرنگ دندان با کامپوزیت مدنظر دندانپزشک و یا بیمار باشد ، استفاده از اینله ها و آنله های سرامیکی پیشنهاد می شود.
اینله ها و آنله ها دوام بیشتری نسبت به پرکردگی های معمولی دارند وهمچنین بدلیل اتصال به ساختار دندان از طریق مواد خاص، باعث افزایش استحکام بافت های باقیمانده دندانی و مقاومت بیشتر در برابر شکست می شوند. همچنین به دلیل همرنگ بودن با بافت های دندانی طبیعی ظاهری بسیار زیبا و خوشایند دارند.
 
   
8- روکش ها ی دندانی:
این درمان ها سال ها در دندان پزشکی مطرح بوده و در دهه های گذشته نیز بیش از حد تصور مورد استفاده قرار گرفته اند .  روکش ها در زمان خود و در حد خود کمک شایانی به بهبود بهداشت دهان و دندان و نیز زیبایی دندانپزشکی کرده اند. اما امروزه روش های درمانی جایگزین و بسیار محافظه کارانه تر برای درمان نیز وجود دارد و تنها در صورت ضرورت ازروکش ها استفاده می شود.
روکش ها کل سطوح یک دندان را می پوشانند . مجموعه ای از روکشهای بهم پیوسته (بریج) جهت جایگزینی دندانهای کشیده شده ساخته می شوند.
دسته ای از روکشها و بریج های مدرن وجود دارند که کاملا فاقد زیرساخت فلزی هستند و از سرامیک های بسیار مستحکم e.max یا زیرکونیا ساخته می شوند. استحکام آن مشابه انواع قدیمی روکشها می باشد ولی به دلیل فقدان زیرساخت فلزی، زیبایی بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی دارند.
 
 
9- ایمپلنت های دندانی:
از ایملنت های دندانی در اصطلاح عامه به عنوان کاشت دندان نیز یاد می شود. ایمپلنت های  دندانی  مختلفی وجود دارد. شایع ترین و متداول ترین نوع ایمپلنت های دندانی انواعی هستند که به شکل ریشه دندان ساخته می شوند.
ایمپلنت ها به قطعات کوچکی از جنس تیتانیوم و به شکل پیچ هستند که در داخل استخوان فک کار گذاشته می شوند و پس از طی دوره بهبودی و اتصال کامل به استخوان ، با استفاده از قطعات بخصوص ، که از جنس آلیاژهای خاص تیتانیوم هستند، روی آن ها تک دندان، چند دندان و یا حتی کل سیستم دندانی (تا 14 دندان در هر فک) قابل ساخت و استفاده می باشد امروزه بجای انواع مختلف دست دندان های متحرک قدیمی و همچنین بریج ها و روکش ها استفاده از ایمپلنت پیشنهاد می شود.

لمینیت

لمینیت پوسته نازکی از سرامیک های خاص است که به منظور بهبود شکل، اندازه و یا رنگ دندان به سطح بیرونی دندان های قدامی چسبانده

 توضیحات بیشتر

ایمپلنت

ایمپلنت ها به قطعات کوچکی از جنس تیتانیوم و به شکل پیچ هستند که در داخل استخوان فک کار گذاشته می شوند

 توضیحات بیشتر

روکش ها ی دندانی

این درمان ها سال ها در دندان پزشکی مطرح بوده و در دهه های گذشته نیز بیش از حد تصور مورد استفاده قرار گرفته اند .

 توضیحات بیشتر